
קו סאמוי הוא האי השני בגודלו בתאילנד ואחד המתויירים
ביותר מבין איי תאילנד השונים. רק ב 2 איים בתאילנד – פוקט וקו סאמוי – יש שדה תעופה אך בניגוד לפוקט אשר מחובר בגשר קצר ליבשה וניתן להגיע אליו גם בנסיעה ברכב – לקו סאמוי ניתן להגיע רק בטיסה או בשייט.
בכתבה זו אסקור את דרכי ההגעה השונות לקו סאמוי על יתרונותיהם וחסרונותיהם. כדי להבין את הגיאוגרפיה של האזור – אצרף מפה ובה שלושת האיים המזרחיים – קו טאו הצפוני, קו פאנגאן האמצעי וקו סאמוי שהוא הדרומי ביותר מבין שלושתם וכן את מקומות המזחים – צ'ומפון, סוראט תאני (Tapee ו Don Sak)
במשך שנותי הרבות בתאילנד ביקרתי בקו סאמוי וכן גם
בקו פאנגאן וקו טאו מספר פעמים ובדרכים שונות – טיסות ישירות, לא ישירות, שייט וכן נסיעה משולבת עם שייט – כך שבכתבה זו גם אשלב את ניסיוני האישי וזה מעבר למתן עובדות יבשות. הערה: כל האמור בכתבה זו מתייחס גם להגעה לקו פאנגאן
♦ בתמונה משמאל – המזח בצ'ומפון
הגעה בטיסה ישירה: זו כמובן הדרך הפשוטה, הקלה
והמהירה ביותר אך אליה וקוץ גדול בה – היא גם הדרך היקרה ביותר ומעל ומעבר לעלויות טיסה לכל יעד אחר בתאילנד. הסיבה לכך היא שבקו סאמוי יש שדה תעופה אחד והוא נמצא בבעלות פרטית של חברת Bangkok Airways והיא זו שמקיימת את כל הטיסות לאי (חוץ מטיסות בודדות של חברת Thai Airways )
העובדה הזו גורמת לכך שעלות טיסה ישירה מבנגקוק וקו סאמוי תעלה כ 150-200 דולר לאדם לכיוון (תלוי בעונה, מועד הטיסה וכדומה) וזה מחיר שגבוה פי כמה מעלות טיסות ליעדים אחרים בתאילנד. המשמעות הכלכלית היא שרק עלות כרטיסי טיסה למשפחה תהיה שקולה לעלות של כמה לילות במלון משובח בכל מקום בתאילנד.
הערה: לאלה שמחוז חפצם הוא קו פאנגאן – יש להגיע משדה התעופה בקו סאמוי למזח הספינות המפליגות לקו פאנגאן (הפלגה של כחצי שעה) – תאור מפורט יותר יהיה בסדרת הכתבות על קו פאנגאן
טיסה לא ישירה: מי שלא מעוניין לשלם את עלויות הטיסה
הישירה יכול לבחור בטיסה לא ישירה – ז"א טיסה שתיקח אותו דרומה וליבשה ומשם ימשיך לקו סאמוי בשילוב של הסעה + שייט. כאן כבר הטיסות זולות בהרבה אבל חייב כבר לציין שכרוך בטירטור לא קטן.
כאן יש לכם 3 אפשרויות – 2 מהן מוכרות ופופולאריות והשלישית מוכרת פחות:
1. טיסה לסוראט תאני (בשילוב של הסעה + שייט): כאן תטוסו
עם אחת מחברות התעופה לשדה התעופה שליד העיר סוראט תאני ומשם הסעה למזח הספינות המפליגות לקו סאמוי. במחוז סוראט תאני ישנם 2 מזחים מהם ניתן להפליג לקו סאמוי – מזח Tapee שנמצא סמוך יותר לשדה התעופה אך ההפלגה ממנו ארוכה יותר (כשעתיים) ומזח ב Don Sak שמרוחק כשעה וחצי נסיעה משדה התעופה אך ההפלגה ממנו לקו סאמוי קצרה יותר (כשעה וחצי)
המזח ב Tapee מתופעל ע"י חברת Lomprayah ואילו ב Don Sak נמצאות חברות אחרות כגון Seatran וחברות נוספות. ** בהמשך הכתבה אפרט בנוגע למזחים ולחברות השייט השונות.
ניתן לרכוש כרטיסים משולבים של הסעה+שייט בכל אחת מהחברות
2. טיסה לנאקון סי טאמאראט (בשילוב של הסעה + שייט) – כאן
מדובר על נסיעה משדה התעופה הסמוך לעיר נאקון סי טאמאראט למזח ב Don Sak (כשעה וחצי נסיעה) ואז עוד כשעה וחצי הפלגה. כאן פעילה בעיקר חברת Seatran שלה יש מזח ב Don Sak. בעבר – גם לחברת Lomprayah היה מזח ב Don Sak אך נכון לעכשיו (יולי 2018), השיוטים של חברת Lomprayah הם ממזח Tapee שליד העיר סוראט תאני.
♦ בתמונה משמאל – המזח בדון סאק
3. טיסה לצ'ומפון (בשילוב של הסעה קצרה + שייט) – חברת
Nok Air בשילוב עם חברת Lomprayah מפעילות חבילה של טיסה + שייט. הטיסה היא לעיר צ'ומפון ומשם המשך שייט בספינה לקו טאו, קו פאנגאן וקו סאמוי (זמן השייט מצ'ומפון לקו סאמוי הוא כ 5 שעות הפלגה)
♦ בתמונה משמאל – המזח בצ'ומפון
נסיעה + שייט (ללא טיסה): ניתן לוותר על טיסה ולעשות
את הדרך בנסיעה + הפלגה. את הנסיעה ניתן לעשות באוטובוס, רכבת או הסעה פרטית. ניתן לנסוע לצ'ומפון ומשם להפליג או להרחיק יותר דרומה (עוד כ 3 שעות נסיעה) לסוראט תאני ולקחת את השייט משם. לחברת Lomprayah יש חבילות משולבות של הסעה באוטובוס + הפלגה בספינה גם מבנגקוק וגם מהואה הין לכל אחד מ 3 האיים המזרחיים. זו הדרך הזולה ביותר אך גם הממושכת ביותר.
סיכום ביניים של דרכי ההגעה השונות לקו סאמוי
בטרם אסביר על נושא ההפלגה בספינות – אעשה סיכום ביניים של דרכי ההגעה השונות לקו סאמוי (וקו פאנגאן הסמוך).
זמנים: טיסה ישירה – ההגעה מהמלון בבנגקוק למלון בקו סאמוי בדרך הקצרה אך המאד יקרה תיקח לכם לפחות 4 שעות (נסיעה לשדה התעופה, המתנה, טיסה ושוב נסיעה למלון בקו סאמוי). אם מדובר בקו פאנגאן – תוסיפו עוד כ 3 שעות לזמן הזה.
בטיסה לא ישירה – הזמן יוכפל ויהיה בערך כ 8 שעות לפחות (לקו פאנגאן – עוד כשעתיים לפחות)
ללא טיסה – הזמן יוכפל שוב ויהיה לפחות כ 16 שעות ויותר לכל כיוון
לתשומת ליבכם: אמנם ההפלגה עצמה באחת הספינות של
החברות הגדולות היא נוחה אבל קחו בחשבון שבכל מקרה של הפלגה מכל מזח שהוא – יש המתנות לא קצרות, הליכה עם המטען לאורך רציפים ארוכים, בגשם ובשמש, גם בנקודת היציאה וגם בנקודת הסיום – כך שמדובר בטירטור לא קטן שכדאי מאד לקחת אותו בחשבון במיוחד עם מדובר במשפחות עם ילדים צעירים.
הערה לכל חברי הישראלים: נסיעה לאחד האיים המזרחיים
כרוכה או בעלות מאד יקרה של טיסה ישירה או בטירטור די רציני של המתנות וסחיבת המטען לאורך הרציפים בשיוטים השונים. רצוי לשקול היטב את מטרת נסיעתכם מכיוון ש"הרבה ישראלים נוסעים לשם" זו לא סיבה מספיק טובה !!
צריך סיבה ממש טובה כדי להשקיע כסף רב או מאמץ רב כדי להגיע למקום כלשהו וצריך לשקול היטב אם קו סאמוי / קו פאנגאן שווים את זה. בתאילנד יש שפע של חופים נהדרים בצד המערבי (ים אנדאמאן) וגם איים מצויינים (כגון קו לאנטה, קו סאמט ועוד) שיתנו לכם כל מה שתרצו בנופש ללא כרטיסי טיסה יקרים או טירטור.
הפלגות לקו סאמוי (וגם קו פאנגאן וקו טאו):
ישנן מספר חברות המקיימים הפלגות לקו סאמוי וכן
לקו פאנגאן ולקו טאו – כאשר 2 החברות הגדולות הן Lomprayah ו Seatran. ישנן חברות נוספות כגון Raja Ferry שמעבירה גם מכוניות מהמזח ב Don Sak למזח Lipa Noi בקו סאמוי וכן חברות נוספות קטנות יותר.
לחברות הגדולות יש גם שירותי הסעה באוטובוסים וואנים ליעדים שונים וכן אפשרות לרכישת כרטיסים משולבים של הסעה + הפלגה.
חברת Lomprayah מפעילה High Speed Catamaran
במסלול שנראה כמו חצי מעגל – ממזח Tapee הסמוך לעיר סוראט תאני ועד המזח בצ'ומפון כאשר התחנה הראשונה היא בקו סאמוי ולאחר מכן קו פאנגאן, קו טאו, קו נאנגיואן וסיום בצ'ומפון – ובדיוק אותה דרך גם בכיוון ההפוך ובסדר הפוך של התחנות.
הערה: המפה משמאל שהיא מהאתר של חברת Lomprayah עדיין לא עודכה. נכון לחודש יולי 2018 – ההפלגות לקו סאמוי נעשות רק ממזח Tapee ולא מ Don Sak
עד היום יצא לי להפליג מספר רב של פעמים לכל האיים המזרחיים (קו טאו, קו פאנגאן וקו סאמוי) אך את כל ההפלגות בצעתי בחברת Lomprayah כך שהתאורים וכן הסרטון שמלווה את הכתבה מתייחסים להפלגות הללו.
כל ההפלגות שיצא לי לעשות עד היום היו נוחות ונעימות.
הספינות מרווחות ובעלות מספר סיפונים: הסיפון התחתון (Passenger Cabin) הוא סיפון גדול, ממוזג אך גם הצפוף ביותר ומעבר לשורות הרבות של המושבים (דומים למושבי מטוס) תמצאו בדרך כלל מזנון קטן (Kiosk) שבו ניתן לרכוש שתיה קרה וחמה וכן נישנושים שונים.
הסיפון העליון (Sun Deck) הוא סיפון פתוח עם ספסלים ואם
מזג האוויר הוא נאה ונוח – בהחלט נעים לשבת בו, להנות מהרוח המנשבת, נופי הים והאיים בהם עוצרים בדרך. בין הסיפון התחתון לסיפון העליון יש סיפוני ביניים בהם נמצאים חדרי VIP שהם חדרים קטנים יותר עם מושבים מרווחים יותר.
בדרך כלל מדובר ב 2 סוגי חדרים ברמות שנות – אחד
מהם הוא ברמה בינונית אך טובה יותר מאשר בסיפון התחתון (נקרא VIP) ובו כ 50 מושבים. השני הוא ברמה גבוהה עם מושבים רחבים ונוחים מאד (נקרא (Executive Loung ובו 20 מושבים בלבד.
♦ בתמונה משמאל – חדר VIP
עבור הזכות לשבת באחד מחדרי ה VIP הללו תצטרכו
לשלם במקום סכום נוסף – 100 באט עבור ה VIP ו 200 באט עבור ה Executive. אם חסכתם כסף רב בטיסה לא ישירה שכוללת גם הפלגה – אני מאד ממליץ לכם לפנק את עצמכם באחד החדרים הללו ובמיוחד ה Executive שהוא מרווח ונוח ביותר. אין צורך בזה בהפלגה קצרה בין קו סאמוי לקו פאנגאן אך ביתר ההפלגות שהן ממושכות יותר – מומלץ ביותר !!
♦ בתמונה משמאל – חדר Executive
סיכום קצר של נושא ההפלגות
כל ההפלגות שעשיתי עד היום היו נוחות מאד ובמיוחד אם
פינקתם את עצמכם בחדר ה Executive – הבעיה העיקרית בהפלגות (בכל החברות) היא לדעתי לא ההפלגה עצמה אלא ההמתנות הממושכות וההליכה לאורך הרציפים השונים עם המטען, גם לפני ההפלגה וגם בסיומה.
למזלי הטוב, בכל ההפלגות עד היום מזג האוויר היה נוח
וללא גשם והייתי ללא מטען רב וללא ילדים – אני רק יכול לדמיין לעצמי שהליכה לאורך המזחים בגשם ועם מטען עבור משפחה עם ילדים עלולה להיות חווייה לא נעימה במיוחד – כך שרצוי שתקחו זאת החשבון בעת תכנון נסיעתכם.
קשה לתאר הכל גם בכתבה לא קצרה זו – ואין דבר שימחיש
את ההפלגה שהיא עצמה נוחה ונעימה אך גם את ההמתנות וכן את ההליכה לאורך הרציפים תוך סחיבת המטען – יותר מאשר סרטון.
אז למענכם ערכתי סרטון שבו צילמתי את המזחים השונים וכן את הדרך מקו סאמוי ועד צ'ומפון – כולל עצירות בקו טאו ובקו נאנגיואן וכולל ההמתנות וההליכות לאורך המזחים – ומקווה שיהיה לכם לעזר.
♦ הסרטון בסוף הכתבה (יעלה בקרוב)
הודעה משמחת למבקרים בקו סאמוי, קו פאנגאן, פוקט ויתר אזורי דרום תאילנד
החל מחודש אוגוסט 2018 התווספו לטיולי האיכות הפרטיים שלנו בדרום תאילנד גם מסלולי טיול המתחילים בדרום ומסתיימים בדרום.
אנחנו נדאג לאסוף אותכם מכל נקודה בדרום בה תהיו (ביבשה בלבד) – כולל שדות תעופה ומזחים – נביא אותכם לנקודת ההתחלה של הטיול בה תלונו את הלילה לפני התחלת הטיול (האיסוף, ההסעה והלינה בלילה טרום-הטיול כלולים בעלות הטיול)
♦ לתוכניות טיולי האיכות הפרטיים שלנו המתחילים ומסתיימים בדרום ⇐ לחץ לקישור
♥ נשמח לראותכם בין מטיילנו ולהעניק לכם חווייה מיוחדת שתשאר חקוקה בזיכרון שנים רבות
קישורים לכתבות נוספות ותוכניות טיול
לתוכניות טיול:
לכל תוכניות טיולי האיכות שלנו בדרום (עם אפשרות יציאה/סיום מקו סאמוי) ⇐ לחץ לקישור
לתוכניות טיולי האיכות שלנו בכל תאילנד ⇐ לחץ לקישור
לכתבות ואינפורמציה:
לכתבות נוספות על קו סאמוי ⇐ לחץ לקישור
לכתבות נוספות על איי תאילנד ⇐ לחץ לקישור
לכתבות על כל אזורי תאילנד ⇐ לחץ לקישור
♦ צור קשר לתכנון טיול איכות פרטי ברמה גבוהה ⇐ לחץ לקישור
♣ מצורף סרטון שבו צילמתי את המזחים השונים וכן את הדרך מקו סאמוי ועד צ'ומפון – כולל עצירות בקו טאו ובקו נאנגיואן וכולל ההמתנות וההליכות לאורך המזחים – ומקווה שיהיה לכם לעזר. (יעלה בקרוב)